I 2019 var verdens travleste lufthavn målt på passagertrafik Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport i USA den travleste lufthavn i verden med 103 millioner passagerer. De næst- og tredjest travleste lufthavne i verden er Beijing Capital International Airport og Dubai International Airport med henholdsvis 89 mio. og 83,63 mio. passagerer.
Andre store lufthavne er London Heathrow Airport (80 mio. passagerer), Los Angeles International Airport (87,53 mio. passagerer), Tokyo Haneda Airport (85,39 mio. passagerer) og O’Hare International Airport (79,83 mio. passagerer).
San Francisco International Airport er den fjerde travleste lufthavn i USA og den syttende travleste i verden og håndterede 55,88 mio. passagerer i 2016. Beliggende 21 km syd for
Lufthavne med de længste landingsbaner
I USA findes den længste landingsbane i Denver International Airport, som er 16.000 fod lang. Andre lufthavne med lange start- og landingsbaner er Chicago O’Hare International Airport (14.511 fod), Dallas/Fort Worth International Airport (13.400 fod) og Los Angeles International Airport (12.980 fod).
Mens længere landingsbaner kan rumme større fly og tungere belastninger, kræver de også mere plads og flere ressourcer at vedligeholde. Derfor har mange mindre lufthavne kortere landingsbaner, som er tilstrækkelige til deres behov.
Hvilke faktorer mener du er vigtige at tage hensyn til, når en lufthavn skal udformes? Del dine tanker i kommentarerne nedenfor!
Flyrejser er blevet mere populære af flere årsager: Det ses ofte som en bekvem og effektiv måde at komme fra en destination til en anden på. Lufthavne spiller en afgørende rolle for at lette denne rejse, og som sådan udvikler deres design og drift sig konstant. For at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel efter flyrejser skal lufthavne udformes under hensyntagen til en række faktorer, herunder landingsbanelængde, passagerkapacitet og flyveplaner.
Landingsbanelængden er en vigtig faktor for lufthavne, fordi den er afgørende for, hvilke typer fly der kan benytte anlægget. Lange er landingsbaner kan rumme større fly og tungere last, men de kræver også mere plads og flere ressourcer at vedligeholde. Derfor har mange mindre lufthavne kortere landingsbaner, som er tilstrækkelige til deres behov.
Passagerkapacitet er en anden vigtig faktor i forbindelse med lufthavnsdesign. Lufthavne skal kunne håndtere det antal passagerer, der bruger anlægget på et givet tidspunkt. For at kunne gøre dette skal de have tilstrækkelig plads til check-in og sikkerhedskontrol samt venteområder og gates.
Flyveplaner er også vigtige, når man overvejer lufthavnsdesign. Lufthavne skal kunne rumme flyenes ankomst og afgang, som kan finde sted på forskellige tidspunkter i løbet af dagen eller natten. Det betyder, at lufthavnen skal have et godt belysningssystem og skiltning, så piloterne let kan lande selvom der er tale om en stor lufthavn.